BorsaBox

10. aug

Hello Turist! Vancouver- ELSŐ rész

Az élet úgy hozta, hogy az elmúlt 1 évben, kétszer is jártam Kanadában. A nyugati parton fekvő Vancouvert tavaly nyáron és most márciusban is jól megnéztem magamnak. Két találkozás egy várossal, egy másik kontinenssel, egy szemlélettel, életstílussal és két gyerekkel. Mivel volt mit látni és tapasztalni, így most megosztom ezeket veletek is. Vancouver több részben jön majd a blogon, elsőnek lőjük be merre is van, mit érdemes róla tudni; hosszú lesz, sok fotóval, most szólok!

Hol is van

Vancouver Kanada nyugati partján az északi szélesség 49-ik, nyugati hosszúság 123-ik fokán található, karnyújtásnyira az amerikai határtól. Bátran állítom, British Columbia tartomány egyik gyöngyszeme, bár ahogy ottlétünk alatt elhagytuk a várost egy-egy kirándulásra, meg merem kockáztatni, hogy a ’wow’ faktor a távolabbi vidéket látva csak exponenciálisan nő. Vancouver nagyváros, Kanada 8. legnagyobb városa. Ez a tavaly nyári elsőként tett kontinensugró vakációnknál igen meglepett. Ok, a wikipedia, meg az útikönyv mindent elmond, de ott látva azt, hogy a központ, a Downtown a maga 2,878.52 négyzet km-ével egy felhőkarcolókkal tarkított békés sziget, bizony nemvárt ’félig New Yorkban’ érzést hozott. Nem kevés ember lakja ezt a ’szigetet’; 2016-ban Greater Vancouver becsült lakossága 2,463,431 fő volt. Great Vancouvert értsd úgy, mintha Budapesthez hozzácsapnánk Szigetszentmiklóst, Pécelt, Kistarcsát, Budakeszit vagy épp Ürömöt, de mivel nem néztem meg az említett települések pontos lakosságának számát, így legyen plusz, minusz két település.

Kik lakják

Mindenki. Mert, hogy Vancouver mindig is egy befogadó város volt, a migráció mértéke mindig magas volt és helyén is tudták és tudják kezelni ezt az ügyet ma is. A reptéri kontroll, érzésre azért kicsit alaposabb volt, mint általában. Tavaly az első vancouveri utunknál együtt mentünk a férjemmel, így csak a sztenderd kérdések jöttek: meddig, mi célból jöttünk és van-e esernyőnk. …ok ezt nem kérdezték :D Most márciusban viszont, hogy csak a két gyerekkel repültem, bőven zúdult rám kérdés: Miért utazom egyedül? Hol van a férjem? Ő miért jött pár héttel hamarabb? Melyik cégnél és milyen előadást jött tartani és miért nem küldött nekem meghívót? Merthogy jobban szeretik, ha egy házas nő, aki gyerekekkel veti be magát a országba, városba, jöjjön a kintlévő urától küldött meghívóval, még úgy is, hogy az csak pár héttel korábban érkezett. Fura volt, de már ezt is tudjuk. Visszakanyarodva, az etnikumokat tekintve Vancouver egy irtó vegyes város képét mutatja. Sok a kínai, japán és persze rengetegen jöttek még a 19. században Britanniából és Írországból. Nagy az orosz, a német kolónia, ezt a reptérről a városba tartva a taxis mesélte nekem, akit gyorsan kifaggattam olyan dolgokról, amik nincsenek az wikiben ;). A nemzetek kavalkádjában viszont ne felejtkezzünk meg a magyarokról sem, akik szép számmal érkeztem a városba az 56-os események idején és után. Ma is sokan vannak és létezik a Magyarok Háza nevű hely is, ahol pezsgő kultúrélet folyik, sok hazai vendéget fogadnak a kinti magyarok. Isten lássa lelkem, terveztem, hogy beugrom hozzájuk, de eztán mindig vitt minket a ’turista-szél’ és nem sikerült eljutni hozzájuk.

Szállás hogyan, merre

Nem fogom most leírni, hogy hol és merre vannak Vancouver kerületei, arra ott a térkép, mindent tök jól meg lehet találni rajta. Viszont azt, hogy hol érdemes megszállni, arról inkább írok, részletesen. Említettem már, hogy most márciusban másodjára jártunk kint. Mindkét alkalommal Downtownban szálltunk meg, tehát a szigetszerű Vancouver sűrűjének közepén, a Sheraton Vancouver Wall Centre hotelben. Ebbe a többcsillagos, házak fölé magasodó üvegtorony hotelbe, javaslom csempészd be magad a férjed fizetett szobájába és legyél szobadísz és fotoszntetizálj. Mert én majdnem így laktam ott tavaly, persze NEM! J J Az uram volt olyan rendes és a kétágyas szobájába, csak befogadott, teljesen legálisan és azért kaját is kaptam 2 napig. Viszont tény, hogy drága hely. Szóval ebbe a hotelbe vagy úgy gyere, hogy otthon a párna euroval van kitömve, vagy ha hoznak J Hogy lásd az arányokat, a mostani úton 2 éjszakát töltöttünk csak itt, majd pár utcával arrébb a hoteltől, egy 2 szobás, konyhás apartmant vettünk ki. Itt négyünknek a 7 éjszakára annyit fizettünk, mint a Sheratonban 2 éjszakáért. Egyébként a környék, ahol megszálltunk a meleg negyed, a Davie Village, a családos, nyugis West End és a pezsgő Downtown találkozásánál volt, és hogy lásd egyik környék sem veszedelmes; 2 darab folyton figyelő, szokatlanra rácsodálkozó és kérdezni nem rest 7 és 5 évessel ébredtünk, éltünk, közlekedtünk ezen a környéken. Mégis, ha választanom kellene, hogy melyik Vancouver leggázabb környéke, akkor Gastown-t mondanám, a legkellemesebb környéke - szállás szempontjából pedig egyértelműen- a West End lenne (!!! Figyelem! Szubjektív vélemény!)  Utóbbi csendes, rendezett, mókus, borz(!), vadliba tarkítja az utcaképet és a védelem alatt álló klasszikus régi házak között mini parkok bújnak meg, mesterséges mini patakkal.  Szállásnak érdemes apartmant nézni, mert, ha tiszta és rendezett a neten nézve, akkor nem nagyon nyúl mellé az ember, élőben is olyan lesz (bár ugye, a szomszédokat nem látod…). Igaz a belső falak papírvékonyak, a fűtés igen gyér és a bejárati ajtókon a zár kb. olyan, mint itthon a sufnin, de a kanadaiak nem fáznak ugye és nem is félnek a szomszédoktól. Utóbbi nekem egy kicsit azért para volt. A bajárati ajtó gombfogós, egyszer kattanós zára, meg merem kockáztatni, tök ugyan az volt, mint ami a fogorvosomnál a mosd ajtaján van. Szóval ennek ellenére vagy ezzel együtt- döntsd el- azt hiszem nem kell félni vagy aggódni amiatt, hogy hol is szálljunk meg.

Hogyan közlekedj

Szerintem gyalog vagy bringán. Merthogy ok, mondtam Vancouver nagyváros, de nem akkora, hogy ne lehessen gyalogszerrel körbeturistáskodni. Én a tavaly nyári kintlét alatt mindenhová csak gyalog mentem, szépen gyűjtöttem is a lépéseket. Volt olyan nap, hogy 25 ezer lépést tettem meg, de a napi átlagom lazán volt 18000. Szigetszerűségéből adódóan a Downtownból elindulva jó eséllyel hamar óceánpartba botlik az ember, tehát akármennyit is gyalogolnánk egy irányba, a vége ’mindig’ egy óceáni látkép lesz. Busszal is lehet közlekedni. egy hibája van: szinte alig észrevehetőek a buszmegállók, úgy kell vadászni rájuk, de a busz tiszta, a sofőr, ha olyan kedvében van, akkor behajtja az egész családot jegy nélkül és nagy vigyorogva csak egy pacsit kér a legkisebb családtagtól (szerintem be volt szívva). Egy másik opció a Skytrain. A neve onnan, hogy a belvárosi részből kiérve, a föld alól bizony az égbe emelkedik egy összefüggő hídrendszerre, hogy az autós forgalmat így kikerülje és, hogy jobb rálátása legyen az utasnak a Freser folyón úsztatott farönkökre (PERSZE NEM). A közlekedéshez a jegyárak a budapesti BKV-hoz képest kicsivel többe kerülnek. Átlagba 2.10 kanadai dollár egy single ticket, egy vonalon, egyszeri útra. A napijegy kb. 9 dollár, ami egy plasztik kártya és ha másnap is sokat közlekednél, akkor feltöltheted a sofőrnél vagy a skytrain állomásokon. De talán a legélvezetesebb módja a közlekedésnek a kishajókázás, ami igaz magánkézben van, így arra külön jegyet kell venni. Nincs is vidámabb, mint a False Creek vizén himbálózni, majd  a Granville Islandra megérkezve a Public Marketen egy jót fish and chips-ezni vagy a Hadden Park Dog Beachen kutyákat nézni, ahogy labdáznak, fürdőznek.

És akkor az útikönyvszerű beszámolóból legyen ennyi elég.

Iszonyt mennyiségű fotó van még ezeken kívül, így is azt se tudtam melyik ujjamba harapja, mit hagyjak ki.

Viszont a következő részben mutatok még sok helyet! Írok még arról, hogy milyen gyerekekkel átrepülni a fél világot, új terepen szórakoztatni őket úgy, hogy ne azt érezzük full-time animátori állást vállaltunk. Erről már írtam kint Vancouverben egy mood anyagot, amit itt tudsz elolvasni

És persze írok a klímáról illetve a lényeg: merre lehet kint csavarog, mi mit láttunk ERGO mi az, amit nektek is jó szívvel ajánlanék Vancouverből!

C.U

Borsa

Albumban néznéd meg a képeket? Klikk az albumra!

komment komment

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.